سرقت دادههای باشگاه فوتبال ایتالیایی بولونیا در یک حمله باجافزاری
به گزارش کارگروه حملات سایبری خبرگزاری سایبربان، باشگاه فوتبال بولونیا، یکی از قدیمیترین تیمهای فوتبال ایتالیا، ابتدا در اوایل هفته به این موضوع واکنشی نشان نداد اما بعداً در بیانیهای این حادثه را تأیید کرد.
در این بیانیه آمده است:
باشگاه فوتبال بولونیا 1909 S.p.a. اعلام میکند که اخیراً یک حمله سایبری باجافزاری سیستمهای امنیت داخلی آن را هدف قرار داده است. این جنایت منجر به سرقت دادههای شرکت شده که ممکن است به صورت آنلاین منتشر شود. لطفاً توجه داشته باشید که در اختیار داشتن این دادهها یا تسهیل انتشار آنها یک جرم جدی است.
این بیانیه چند روز پس از آن منتشر شد که گروه باجافزاری رنسوم هاب (RansomHub) مدعی حمله به این باشگاه شد.
این گروه ادعا کرده است که 200 گیگابایت داده، شامل اسناد مالی، پروندههای پزشکی بازیکنان، دادههای محرمانه مشتریان و کارکنان و همچنین برنامههای تجاری را سرقت کرده است.
آنها تهدید کردهاند که اطلاعات سرقتشده نشان خواهد داد باشگاه بولونیا قوانین حفاظت از دادههای اروپا (GDPR) و سایر مقررات نهادهای فوتبالی مانند فیفا و یوفا را نقض کرده است.
نهادهای ورزشی، از جمله فوتبال، به طور فزایندهای هدف حملات سایبری مالیمحور قرار میگیرند.
سال گذشته، نهاد حاکم بر فوتبال در هلند مورد حمله گروه باجافزاری لاکبیت (LockBit) که اکنون منحل شده، قرار گرفت و بعداً تأیید شد که برای حفاظت از دادههای حساس بیش از 1.2 میلیون کارمند و عضو، باج پرداخت کرده است.
هکرها پیشتر، زمانی که به حساب ایمیل مدیر تیم یک باشگاه لیگ برتر انگلیس در جریان مذاکرات انتقال بازیکن نفوذ کردند، 1.2 میلیون دلار از این باشگاه سرقت کردند.
این حمله ایمیلی تقریباً باعث انتقال هزینه انتقال بازیکن به حسابهای بانکی تحت کنترل هکرها شد.
یک طرح مشابه در سال 2018 علیه یک مقام باشگاه سری آ ایتالیا انجام شد که در آن هکرها موفق شدند بیش از 1.75 میلیون دلار از پرداختهای یک پلتفرم پخش آنلاین به تیم سرقت کنند.
پلیس ملی اسپانیا سرانجام در سال 2022، 11 نفر از عاملان این حمله را در بارسلونا دستگیر کرد.
مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا (NCSC) در سال 2020 گزارشی منتشر کرد که طیف وسیعی از حملات را شامل میشد، از جمله یک حمله باجافزاری به یک تیم لیگ برتر انگلیس که به شدت سیستمهای شرکتی را تخریب کرد و حتی سیستم گیتهای ورودی را مختل کرد، به طوری که تقریباً باعث لغو یک بازی شد.