F8 2017؛ ضبط محتوای بازیها بدون افت کیفیت
به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ شرکت فیسبوک در زمان برگزاری اجلاس اف 8 سال 2017، ابزار جدیدی را با قابلیت ثبت و به اشتراک گذری تجربههای واقعیت مجازی معرفی کرد. فرقی نمیکند این تجربه لحظهای از یک بازی در آکیولاس ریفت باشد یا یک دیدگاه شخصی؛ زیرا میتوان آنها را در قالب ویدئوی زندهی 360 درجه مشاهده کرد.
یکی از بهترین روشهای امروزی برای ضبط بازیها، ثبت تمامی تصاویر و سپس قرار دادن آنها در کنار یکدیگر است تا یک ویدئوی جدید ایجاد بشود. همچنین میتوان از شبکههای توییچ (Twitch)، یوتیوب یا دیگر برنامههای ضبط محتوای موجود در نمایشگر استفاده کرد. روش ثبت همهی تصاویر منابع و زمان بسیار زیادی نیاز دارد و شیوهی دوم نیز معمولاً ویدئو و تصاویری با کیفیت پایین و دوبعدی ارائه میدهد.
مهندسان فیسبوک برای رفع مشکلات بالا، از شیوهی پردازشی جدیدی به نام «نگاشت مکعب1» (cube mapping) استفاده کردند. این روش به کاربران اجازه میدهند با حفظ کیفیت محتوا و تصاویر به استریم 4K دادهها بپردازند.
شرکت فیسبوک فناوری یاد شده را هماکنون به عنوان بخشی از «کیت توسعه نرمافزاری 360 کپچر» (360 Capture SDK) در اختیار توسعهدهندگان قرار داده است تا بتوانند به تولید برنامهها و ویدئوهای واقعیت مجازی بپردازند.
چیتان گوپتا (Chetan Gupta)، مدیر تولید بخش رسانههای 360 درجهی فیسبوک (Facebook’s 360 Media) گفت: «ما متوجه شدیم استفاده از روشهای استاندارد برای ثبت تصاویر 360 درجه با کیفیت 4k به شکل زمان واقعی امکانپذیر نیست. در نتیجه ما از شیوهی جدیدی کمک گرفتیم که خروجی 360 درجه مستقیماً از موتورهای بازی دریافت میکرد.»
دستاورد مذکور باعث میشود تا کیفیت محتوای ضبط شده تغییر نکرده و کاربران هدستهای واقعیت مجازی بتوانند آن را در قالب یک ویدئوی 360 درجه در برنامهی موبایلی فیسبوک مشاهده کنند.
گوپتا توضیح داد کیت 360 کپچر تا زمانی که از موتورهای بازیسازی آنریل (Unreal Engine) و یونیتی (Unity) استفاده میشود با تمامی برنامهها و ویدئوهای واقعیت مجازی سازگار است.
وی با بیان مثالی توضیح داد میتوان دستاورد مورد بحث را نوعی دوربین مجازی در نظر گرفت که در صحنه حضور داشته و با زدن دکمهای شروع به ضبط میکند.
با وجود اینکه تمرکز اصلی 360 کپچر روی به اشتراکگذاری محتوای بازیها قرار دارد؛ اما فیسبوک امیدوار است این ابزار در بازار فیلمهای تبلیغاتی، مانند رانندگان مجازی در خودروهای بی راننده جدید یا نمایش معماری یک ساختمان و آپاراتمان استفاده کرد. به علاوه میتوان از آن در رسانههای اجتماعی استفاده کرد. برای نمونه کاربران میتوانند به سادگی یک تصویر سلفی 360 درجه از خود تهیه کرده و به اشتراک بگذارند.
______________________________________
1- نگاشت مکعب شیوهای برای نگاشت محیط است که از شش وجه مکعب استفاده میکند. در این شیوه محیط در وجههای باز شدهی یک مکعب که در قالب شش تکسچر مربعی قرار دارند قرار میگیرد.