about-3 back-contact back-deep eitaa کانال روبیکاخبرگزاری سایبربان
مطالب پربازدید
هوش
1403/08/29 - 07:56- هوش مصنوعي

هوش مصنوعی و دانش‌آموزان؛ تحولی که باید برای آن آماده شد

آموزش و پرورش، به خصوص مدارس به عنوان مهم‌ترین بستر تربیت نسل آینده، نقش کلیدی در آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دنیای هوش مصنوعی دارد. اکنون هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

ساخت
1403/09/24 - 08:40- آسیا

ساخت پیچیده‌ترین سلاح سایبری زیرساختی جهان توسط ایران

کارشناسان ادعا کردند که بدافزار مرتبط با ایران زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.

راه‌اندازی
1403/09/28 - 07:37- آسیا

راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی ساخت رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی ساخت خود با استفاده از فناوری پیشرفته ابررسانا خبر داد.

انتشار شده در تاریخ

واقعیت مجازی چیست؟ بخش پایانی

واقعیت مجازی احتمالاً باعث می‌شود، تا میزان روابط چهره به چهره‌ی مردم از حال حاضر نیز کمتر شود.

به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ فناوری واقعیت مجازی، در بخش‌های قبلی، معرفی شد و برخی از تهدیدات و فرصت‌های همراه با آن نیز، بر اساس هر بخش، معرفی گردید. حال در ادامه، تعدادی از این فرصت‌ها و تهدیدات، به صورت فهرست‌وار ، برای آگاهی بیشتر ارائه می‌شود:

 

  1. فرصت‌ها:

  • ساده شدن مبارزه با حملات سایبری
  • بهبود روند آموزش در کلیه مراکز آموزشی
  • امکان برگزاری جلسات کاری در سازمان‌ها و ادارات مختلف خصوصی و دولتی
  • حفظ محیط زیست و کمک به ارتقاء آن
  • صرفه‌جویی در زمان و منابع و کاهش هزینه‌ها
  • افزایش کیفیت محصولات و بهره‌وری در تولید
  • افزایش مهارت پزشکان و کاهش خطرات و اشتباهات احتمالی
  • افزایش مهارت سربازها و کاهش تلفات انسانی و مالی. همچنین کمک به فرماندهان در بهبود تصمیم‌گیری در میدان‌های نبرد
  • ایجاد همدلی میان مردم با قرار دادن آن‌ها در موقعیت یکدیگر و همفکری برای حل مشکلات مشابه
  • دادن توانایی دوباره به افرادی که دارای ناتوانایی جسمی هستند و افزایش امید به زندگی
  • با کمک هدبندی مانند iband+ می‌توان:
    • خواب را کنترل کرد
    • از آن در موارد آموزشی بهره‌برداری کرد
    • کارهای روزانه را در زمان خواب ادامه داد
    • داشتن تمامی حواس و کامل بودن تجربه واقعیت مجازی
    • دادن فرصت دوباره به افراد نابینا، قطع عضو یا ناتوان برای رفع موقت محدودیت‌های خود.

 

  1. تهدیدها

  • ایجاد بیماری حرکتی و افزایش بیماری‌هایی که در اثر نشستن یا خوابیدن طولانی مدت ایجاد می‌شوند
  •  آسیب رسیدن به چشم در اثر استفاده‌ی طولانی مدت
  • ایجاد اختلالات روانی
  • غرق شدن بیش از اندازه در فضای مجازی، در آینده‌ای نزدیک
  • نقض حریم خصوصی و امنیت فردی
  • سرقت اطلاعات شخصی یا سازمانی
  • تغییر احتمالی داده‌های نمایش داده شده توسط هکرها
  • استفاده از حملات اخلال سرویس توزیع شده به علت استفاده از اینترنت اشیا در بعضی محصولات
  • افزایش آسیب‌های جانی و مالی احتمالی
  • شبیه‌سازی بیش از حد حواسی مانند حس درد در آینده‌ای نزدیک و خطراتی که ممکن است کاربر را تهدید کند.
  • امکان کنترل افکار یا بدن کاربر در آینده‌ی نزدیک
  • در نمونه‌هایی مشابه هدبند iBand+
    • دسترسی شرکت‌ها و هکرها به اطلاعات خواب کاربر و از بین بردن حریم خصوصی
    • امکان وجود دست‌کاری خواب، کوتاه یا بلند شدن طول آن به علت دست‌کاری امواج مغزی یا صداها و موسیقی‌های پخش شده
    • علاقه‌ی کاربرها به خواب بیشتر برای تجربه‌ی واقعیت مجازی کامل و در نتیجه احتمال وارد شدن آسیب‌های جسمانی و روحی
    • امکان سرقت راحت‌تر از خانه

 

نتیجه‌گیری

آیا واقعیت مجازی به داشتن زندگی بهتر کمک می‌کند؟

با توجه به تمام موارد ذکر شده در بالا آیا واقعیت مجازی به همان شکلی که سیدهو تصور می‌کند می‌تواند به ما در تبدیل‌شدن به انسانی مفیدتر و ایجاد جامعه‌ای بهتر کمک ‌کند؟

بوشنل توضیح می‌دهد:

همه‌ی فناوری‌هایی که با هدفی خوب تولید می‌شوند ممکن است با نیات بدی نیز به کار گرفته شوند. این موضوع در مورد انرژی هسته‌ای، تلفن و شبکه‌های اجتماعی نیز رخ داده است. من فکر می‌کنم ما باید نیمه‌ی تاریک این فناوری را نیز در نظر بگیریم؛ زیرا می‌تواند موارد بسیار زشتی را با خود به همراه داشته باشد.

وی در این میان، فرصت‌های بی‌نظیری را هم شناسایی می‌کند: چرا اجازه ندهیم مجرمان، به جای آن که در دنیای واقعی قدرت بگیرند، در فضای سایبری حکمرانی کنند؟ البته جذابیت موجود در واقعیت مجازی می‌تواند بسیار کشنده باشد. آیا فراوانی نامحدود دنیای مجازی به همه این امکان را نمی‌دهد که آن طور که ثروتمندان زندگی می‌کنند، زندگی کنند؟

 اما در صورت به حقیقت پیوستن این ایده نیز ممکن است نسل جدیدی از هکرها به وجود آیند.

راینگولد گفت:

ما هم‌اکنون نیز مردمی را مشاهده می‌کنیم که در حال تماشای تلویزیون، انجام بازی ویدئویی یا نگاه کردن ویدئوی گربه‌های خانگی هستند. من فکر می‌کنم این بسیار ترسناک است. میزان تعامل مردم با یکدیگر کاهش یافته، در حالی که تعامل بین انسان و چیزهای مجازی افزایش می‌یابد.

دن اُبراین به عنوان شخصی که در ساخت اچ.تی.سی وایو نقش داشته، برای آزمایش این که خوابیدن در زمان استفاده از فناوری مذکور چه حسی دارد، از آن استفاده کرده و اعتراف کرد هرگز چنین دنیایی را نمی‌خواهد.

اُبراین گفت:

من هنوز به تعامل بین انسان‌ها و غرق نشدن در دنیایی مشابه ماتریکس امیدوارم.

وی امیدوار است حتی اگر مردم از واقعیت مجازی و سفرهای آپولو نفع می‌برند، پسرش در دنیایی بزرگ شود که هنوز ارتباط به شکل چهره به چهره صورت می‌گیرد. در غیر این صورت جلوی استفاده‌ی پسرش را خواهد گرفت.

حتی جارون لانیر، فردی که به عنوان پدر خوانده‌ی واقعیت مجازی شناخته می‌شود نیز نسبت به آینده‌ی آن شک دارد. لانیر سال‌ها قبل گفته بود:

من در اغلب موارد در مورد خوب یا بد بودن واقعیت مجازی نگران هستم. من مطمئنم حوادث بدی با این فناوری رقم خواهد خورد؛ اما به همان میزان نیز فکر می‌کنم مردم را نسبت به مسائلی مانند طبیعت و حفظ زمین حساس‌تر خواهد کرد.

تازه ترین ها
تشکیل
1403/10/23 - 15:15- آسیا

تشکیل سازمان امنیت سایبری در ترکیه

ترکیه با هدف ارتقای امنیت سایبری ملی سازمان ریاست امنیت سایبری را تأسیس کرد.

دبی
1403/10/23 - 13:08- هوش مصنوعي

دبی میزبان رقابت برترین توسعه دهندگان بازی هوش مصنوعی

دبی میزبان رویدادی برای رقابت برترین توسعه دهندگان بازی هوش مصنوعی در 23 ژانویه امسال خواهد بود.

تولید
1403/10/23 - 12:55- آمریکا

تولید تراشه‌های ۴ نانومتری در آمریکا

شرکت صنایع نیمه‌رسانا تایوان، تولید تراشه‌های ۴ نانومتری را در آریزونا آمریکا آغاز می‌کند.

مطالب مرتبط

در این بخش مطالبی که از نظر دسته بندی و تگ بندی مرتبط با محتوای جاری می باشند نمایش داده می‌شوند.