نگاهی به فیلم سینمایی تماس صفر(Zero Contact)
ریک داگدیل کارگردان، تهیهکننده و نویسنده 45ساله کانادایی است. او فعالیت حرفهای در سینما را از سال 2011 و با تهیهکنندگی فیلم سینمایی Vile آغاز کرد. او معمولا سالانه در تولید دو فیلم یا سریال فعالیت دارد. شناختهشدهترین فعالیت سینمایی این سینماگر مستقل، تولید سهگانه Intrigo است. ردی از سینمای وحشت در اکثر کارهای داگدیل به چشم میخورد. این کارگردان جویای نام در دوره پاندمی کرونا نیز دست از کار نکشید و فیلم سینمایی «تماس صفر - Zero Contact» را در شرایطی ویژه به تولید رساند. این فیلم محصول کمپانی Enderby Entertainment است و با فیلمنامهای از کم کانن به تولید رسیده. آنتونی هاپکینز، آدریان هولمز، لیلی کروگ، تووا نووتنی، الکس پائونوویچ، روکیا برنارد، ورونیکا فرس و کریس بروچو ایفاگر نقشهای اصلی Zero Contact هستند. فیلم اولین بار در تاریخ 27 می سال 2022 میلادی توسط دو کمپانی Lionsgate و Grindstone Entertainment Group در سینماهای کشور آمریکا اکران شد؛ سپس در آمریکا، انگلستان، کانادا و سایر کشورها همزمان به صورت اینترنتی منتشر گردید. رویکرد جسورانه ریک داگدیل در تولید این اثر، انتشار فیلم به عنوان NFT است. سرمایه جمعآوری شده برای تولید فیلم، حاصل از فروش ۱۱ انافتی و مجموع ارزش آنها اندکی بیش از ۹۰ هزار دلار بود. او به صراحت اعلام کرد، بستری برای NFTها در حوزه تامین مالی و پخش فیلمها وجود دارد. فیلم Zero Contact از طریق پلتفرم vuele.io پخش میشود. پلتفرم Vuele نیز همانند Film.io DAO یک پلتفرم NFT است که امکان تهیه کلکسیون، تماشا و مبادله نسخههای منحصر به فرد فیلمهای بلند را برای بینندگان فراهم کرده است.
داستان فیلم
همه چیز به آخرین اختراع فینلی هارت فقید مربوط است؛ یک دستگاه فوق سری! وسیلهای که تلهپورت را برای افراد و اجسام امکانپذیر میکند. او در زمان حیاتش اعتقاد داشت علم، خلاق و سازنده نیست؛ بلکه انعطافناپذیر و مبتنی بر واقعیت است. او معتقد بود، یک ذهن خلاق است که میتواند اصول علمی را تبدیل به یک وسیله کاربردی کاربر پسند کند. پروژه کوانتینیوم حاصل همین تفکرات فینلی بوده است. یک اراده ناشناس، فرزند هارت یعنی سم فینلی را از طریق تماس ویدئویی با چهار نفر از افراد متخصص و مورد وثوق او مرتبط میکند؛ هاکان، تروِر، ورونیکا و ریکو این گروه را تشکیل میدهند. ترکیبی از متخصصان حقوقی و فنی که از جمله معدود افراد مطلع از اختراع فینلی هارت هستند. در این جلسه آنلاین، گرداننده سیستم، یک هوش مصنوعی است؛ او از کاربران میخواهد تا پسوردهای فعالسازی ماشین کوانتینیوم را وارد سیستم کنند.
همزمان با این گردهمایی آنلاین، ناگهان هاکان متوجه حضور شخص ناشناسی در منزلش میشود. یک قاتل دیجیتالی در هیبت انسان؛ با صورتی پوشیده از پارازیت! تصاویر سلاخی هاکان همزمان برای دیگر اعضا به نمایش در میآید. ریکو مطلع میشود که دستگاه کوانتینیوم نیز به سرقت رفته است. از آنجایی که ماشین به وسیله راکتور ماده تاریک فعالیت میکند، خطر آسیب به محافظ الکترومغناطیسی سیاره زمین بسیار جدی است. یک برهم کنش ناخواسته به نابودی زمین خواهد انجامید. قاتل دیجیتال سراغ تک تک افراد حاضر در ارتباط ویدئویی میرود و ... .
تجربیِ اندازه!
تلهپورت یا دورنوردی یک مفهوم کمترشناخته شده و البته جذاب شبه علمی است که به جابهجایی ماده بین دو نقطه، بدون پیمودن متداول فاصله اشاره میکند. این توانایی به ماده امکان میدهد تا فاصله nکیلومتری مبدا و مقصد را در کسری از چشم برهم زدن طی کند. تا پیش از کشف کوانتوم، دورنوردی از دیدگاه فیزیک غیرمنطقی و خرافی انگاشته میشد. با این حال سالها طول کشید تا پس از کشف فوتون و خاصیت دوگانه موجی - ذرهای نور (اصل دوبروی)، وجود دورنوردی در ذرات بنیادین به اثبات برسد. این اکتشافات باعث آغاز پژوهشها در این زمینه شد. هماکنون بسیاری از گروههای فیزیک کوانتوم و ذرات بنیادین در این زمینه مشغول تحقیق هستند.
پژوهشگران دانشگاه فناوری دلفت هلند در ماه مه ۲۰۱۴ برای نخستینبار موفق به دورنوردی اتمها بین دو نقطه در فاصله ۳متری از یکدیگر شدند. این کشف میتواند به معنای امکانپذیر بودن دوربری انسان در آینده باشد. در این پژوهش، اطلاعات رمزگذاری شده به ذرات زیراتمی را بین دو نقطه در فاصله ۳ متری از یکدیگر با دقت ۱۰۰ درصدی منتقل کردند؛ اطلاعات به راحتی از یک سمت به سمت دیگر منتقل شد و هیچ عاملی نتوانست این فرایند را مختل کند. این دستاورد نخستین گام برای توسعه شبکههای شبهاینترنت بین رایانههای کوانتومی فوقسریع محسوب میشود.
سینما همواره نگاه ویژهای به مفاهیم جذاب علمی اینچنینی داشته است. ریک داگدیل نیز در اوج دوره پاندمی کرونا و در بحبوحه تعطیلی پروژههای سینمایی، ایده ساخت یک فیلم با موضوع تلهپورت را به واقعیت تبدیل کرد. «تماس صفر - Zero Contact» در 17 کشور مختلف و با کستینگ 89 نفره در حالی به سرانجام رسید که آنها هیچ تماسی با تیم فیلمساز نداشتند. تقریبا تمام پلانهای این فیلم بصورتpov ضبط شدهاند. بنابراین برچسب "تجربی" روی Zero Contac اصلا دور از انتظار نبوده است؛ اگر به آثار تجربی علاقه ندارید احتمالا Zero Contac مناسب شما نخواهد بود؛ با این حال آثار سینمایی اسکرینمحور یکی از زیرشاخههای مهم و غیر قابل چشمپوشی سینمای سایبری است! تماشای نود و چند دقیقه قاب ثابت با مربع و مستطیلهای یک شکل و تداعی کننده وحشت مورد نظر کارگردان!
در فیلم سینمایی «تماس صفر - Zero Contact» باید بیشتر به کلمات نگاه کرد تا پلانها؛ این فیلم یک رویاپردازی علمی است در برهوت آثار سینمایی در ایام همهگیری کرونا؛ بازی همیشه خوب آنتونی هاپکینز در کنار تعابیر فلسفی شخصیت فینلی که از زبان هاپکینز بیان میشود جزو نقاط قوت فیلم است. «تماس صفر» با الهام از کتاب درهای ادراک به قلم آلدوس هاکسلی به تولید رسیده است؛ در ابتدای این کتاب جملهای از ویلیام بلیک(شاعر بریتانیایی) نقل میشود؛ «اگر درهای ادراک باز میشد، هرچیز همانطور که هست بر انسان ظاهر میشد، لایتناهی». اگر به تماشای Zero Contact مینشینید، بیشتر تماشاگر کلمات باشید تا نماها؛ این فیلم، فیلم کلمات است؛ فیلم صداها... .