گسترش فعالیت ها در زمینه هوش مصنوعی
به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ سابقه بسیاری از ورزشهای فعلی به صدها و حتی هزاران سال پیش برمیگردد، برای مثال در مورد کشتی یکی از قدیمیترین داستانها مبارزه بین اودیسه و آژاکس است که هومر در ایلیاد روایت کرده؛ حالا اما محققان نظر کامپیوترها را در مورد ورزش جویا شدهاند و نتیجه آن معرفی یک ورزش کاملاً جدید و ظاهراً مفرح است.
آژانس طراحی AKQA برای نخستین بار در دنیا با استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی ورزشی به نام «اسپیدگیت» را توسعه داده است. در این ورزش تیم های شش نفره در زمینی با سه دروازه که از دو طرف باز است، به رقابت میپردازند. برای به ثمر رساندن گل در دو دروازه انتهایی ابتدا هر تیم باید توپ را از درون دروازه میانی عبور دهد. یکی دیگر از قوانین عجیب بازی این است که توپ باید هر سه ثانیه به حرکت درآید.
AKQA برای توسعه این بازی ابتدا قوانین و مقررات ۴۰۰ ورزش مختلف را به شبکه عصبی تزریق کرده تا مفاهیم و قوانین ورزشهای پایهای ایجاد شود. این آژانس پس از حذف تعداد زیادی از ورزشهای غیرمنطقی سه بازی را انتخاب کرده و در نهایت از میان آنها هم اسپیدگیت بهعنوان گزینه نهایی برگزیده شد.
AKQA برای تکمیل دستاورد خود حتی لوگو و شعار نسبتاً سخت بازی را هم با استفاده از هوش مصنوعی انتخاب کرده است. این شرکت برای گسترش اسپیدگیت در حال مذاکره با «اداره ورزشهای اورگن» است و احتمالاً همین تابستان لیگ درونشهری آن راهاندازی میشود.
اینکه اسپیدگیت جای ورزشهای پرطرفدار فعلی را در قلب هواداران پر کند بسیار بعید به نظر میرسد، بااینحال چنین پروژههایی پتانسیل بالای هوش مصنوعی برای نقشآفرینی در حوزههای مختلف را به رخ میکشند.