چگونه بازیهای ویدئویی میتوانند جهان آینده را متحول کنند؟
پس از شیوع ویروس کووید 19 و گسترش آن در سطح جهان، مقامات بسیاری از کشورها و پزشکان مردم را تشویق به ماندن در خانهها و دوری از یکدیگر کردند تا بتوان این بیماری را کنترل کرد. از طرفی با توجه به اینکه زمان قطعی پایان این بیماری مشخص نیست و افراد نمیتوانند در جهان واقعی و فیزیکی به ملاقات یکدیگر بروند، موج جدیدی از فعالیتهای آنلاین به وجود آمده است که بسیاری از آنها نوید شکلگیری نسل جدیدی از مشاغل و تفریحات را در قرن 21 میدهند.
حضور در جامعه:
از آنجا که فاصلهگذاری اجتماعی تا مدت نامعلومی باید ادامه پیدا کند، احساس حضور داشتن در جامعه با ابزارهایی که در دسترس هستند بسیاری سخت به نظر میرسد. حتی با وجود نرمافزاری مانند زوم (Zoom) یا دیگر رسانههای اجتماعی مخصوص چت متنی یا ویدئویی این احساس بسیار تکبعدی و ناقص به نظر میرسد. به علاوه حتی برای افرادی که به صورت دورکاری در خانه مشغول فعالیت هستند، برقراری ارتباط با دوستان با همان ابزارها احساس رضایت مناسبی را فراهم نمیآورد؛ زیرا در یک محل ثابت نشسته و تنها به یک نمایشگر نگاه میکنیم. هر چقدر هم که برنامه مورد استفاده مردم برای برقراری ارتباط، حالتی پویا داشته باشد، یک محصول تکبعدی است و نمیتواند احساس معاشرت مناسبی به وجود آورد؛ اما جهان بازیهای ویدئویی سالها است که این مسائل را در کردهاند.
اکنون بیش از هر زمان دیگری ما به روشهایی خلاقانه نیاز داریم تا در کنار هم بودن را احساس کنیم. اپیدمی جهانی کرونا یک فرصت بسیار بزرگ را برای صنعت بازیهای ویدئویی به وجود آورد تا در این زمینه خود را به اثبات برساند. محیط این سرگرمیها بسیار تعاملیتر بوده و تجربیات اجتماعی بیشتری را به همراه میآورد. برای مثال میتوان انجام بازی «ندای وظیفه» (Call of Duty) به صورت آنلاین اشاره کرد. هر چند مثالهایی که در ادامه ذکر خواهد شد ممکن است چنان تخیلی به نظر برسند که نتوان به سادگی جریان جدید در حال شکلگیری را باور کرد.
وعدههای تحقق نیافته در واقعیت مجازی:
با وجود این که چند سالی است شرکتهای مختلف روی توسعه ابزارهای واقعیت مجازی تمرکز کردهاند و وعده شکلدهی جامعهای مجازی را مطرح میکنند؛ اما تجهیزات این فناوری همچنان بسیار گرانقیمت و سنگین هستند. برای مثال هماکنون لباسها و دستکشهایی تولید شدهاند که وزن زیادی داشته و کاربران برای هر بار استفاده باید چندین دقیقه را برای پوشیدن و راهاندازی آنها وقت صرف کنند.
از طرفی نمیتوانند به خوبی همه احساسات را در جهان مجازی خود شبیهسازی کنند. همین موضوع باعث شده است حتی جالبترین تجربیات واقعیت مجازی بسیار ناچیز به نظر برسند و استفاده طولانی مدت از آن نیز بیماریهای مختلفی را با خود به همراه خواهد داشت. از طرفی همچنان بستری که بتواند امکان تعامل تعداد بسیار زیادی کاربر را فراهم کند، در این فناوری به وجود نیامده است و مردم تنها آواتارهای یکدیگر را مشاهده میکنند.
جهان مجازی بازیهای ویدئویی
از اوایل دهه 2000 تا همین سال قبل اتفاقاتی در جهان بازیهای ویدئویی رخ داد که نه تنها تعاملی بودن و انتقال احساسات را به خوبی نشان میداد، بلکه نمایانگر شکلگیری مشاغل جدیدی بود که جدی گرفته نشدند.
بگذارید از 30 سال قبل شروع کنیم زمانی که گیم نتها و ویدئوکلوپها همچنان رایج بودند. در آن زمان افرادی در گیم نتها حضور داشتند که در قبال دریافت مبلغ مشخصی وجه نقد مراحل را که نمیتوانستیم رد کنیم، پشت سر میگذاشتند و ما را راهنمایی میکردند. این شغل جالب با گسترش اینترنت و بازیهای آنلاین شکل دیگری به خود گرفت.
به عبارت دیگر افرادی که در کلوپها بودند، حال در بازیهایی مانند جهان وارکرفت (World of Warcraft) مهارتهای خود را به نمایش میگذاشتند. برای نمونه در جهان وارکرافت افرادی هستند که به سبب مهارت بالا و شهرتی که کسب کردهاند از دیگران پول دریافت میکنند. تصور کنید شما قصد دستیابی به ققنوس موجود در سرزمینهای خارجی (Outland) یا یک آیتم بسیار با ارزش را داشته باشید؛ اما نتوانید فرد یا گروهی مناسبی را برای این کار پیدا کنید. همیشه افرادی هستند که با دریافت پول نیازهای شما را برآورده میکنند.
همچنین در سال 2018 شرکت اپیک گیمز (Epic Games) سازنده بازی فورتنایت (Fortnite) یک کنسرت کاملاً مجازی را در جهان بازی خود برگزار کرد و به تازگی نیز یک جزیره به وجود آورده است که گیمرها بدون درگیری و تنها برای با هم بودن در آن جمع میشوند. در این کنسرت بیش از 12 میلیون نفر از نقاط مختلف جهان شرکت کرده بودند و بازخوردهای بسیار مثبتی از آن دریافت شد. همچنین اپیک گیمز به تازگی در این بازی یک جزیره جدید اضافه کرده است که به شما اجازه میدهد تا بدون نگرانی از مسابقات درون بازی و با داشتن سلاحهای غیرمتعارفی مانند پرتابکننده همبرگر، در محیطی دوستانه به برگزاری جشن و تجمعات بپردازید یا حتی فوتبال بازی کنید و به انواع گوناگون تفریحات بپردازید.
علاوه بر رفتارها دوستانه میتوان به وقوع جنگهای عظیم در بازیهای ویدئویی آنلاین نیز اشاره کرد که هر چند وسعت آنها در حال حاضر بزرگ به نظر میرسد؛ اما با قویتر شدن سرورها و بزرگتر شدن محیط بازیها در سالهای آینده باید منتظر یک جنگ جهانی کامل در دنیای بازیها بود. منظور یک بازی به نام «ایو آنلاین» (Eve Online) است. این اثر در سال 2003 توسط شرکت «CCP Games» برای رایانهها توسعه یافته و توسط آتاری (Atari) منتشر شد. بازی یک محیط فضایی بسیار عظیم را که دارای چندین کهکشان است شبیهسازی کرده و گیمرها میتوانند انواع فعالیتها را از تجارت گرفته تا اکتشاف و حتی نبرد انجام دهند. به علاوه این بازی از سیستم پرداخت درون برنامهای بهره میبرد و بازیکنان آن نیز بسیار دست و دلباز هستند؛ اما سال 2013 در این بازی اتفاقی رخ داد که بسیاری از افراد را غافلگیر کرد.
در سال 2013 هزاران کاربر ایو آنلاین که در یک سامانه کهکشانی مشخص حضور داشتند به یکباره به دو جبهه مختلف تقسیم شده و یک نبرد عظیم را شروع کردند. این نبرد 21 ساعت به طول انجامید و صدها دلار پول واقعی در آن خرج شد. این نبرد حتی نام مخصوص به خود را دریافت کرد و از آن با عنوان «Bloodbath of B-R5RB» یاد میشود.
با توجه به این رخ داد تصور آنکه چنین جنگی در آینده در دیگر بازیهای آنلاین رخ بدهد اصلاً دور از انتظار نیست. تصور کنید دو جبهه هورد (Horde) و الیانس (alliance) علیه یکدیگر اعلام نبرد کنند و میلیون بازیکن در قالب دهها نژاد مختلف نبردی عظیم را راه بیندازند. مطئنا چنین رویداد سود بزرگی را برای شرکت سازنده و کشور آن به همراه خواهد داشت.
با وجود همه موارد مطرح شده؛ اما این بازی «انیمال کراسینگ: افق نو» (animal crossing: new horizons) بود که در میانه اپیدمی فعلی منتشر شد و توانست بر بازار تسلط پیدا کند. این بازی مواردی را به نمایش گذاشت که بسیار بهتر از مثالهای بالا تغییر شیوه زندگی و به وجود آمدن تفریحات و مشاغل جدید را به نمایش گذاشت.
معرفی انیمال کراسینگ:
انیمال کراسینگ یک بازی در سبک شبیهسازی زندگی است که در تاریخ 20 مارس 2020 (1 فروردین 99)، توسط نینتندو به صورت انحصاری برای کنسول نینتندو سوییچ منتشر شد. کاربران در این بازی پس از ساخت شخصیت مورد نظر خود به یک جزیره منتقل میشوند و باید از هیچ شروع کرده، به مرور زمان محیط پیرامون خود را به شکل دلخواه تغییر بدهند. در این بازی هیچ داستانی وجود ندارد و همهچیز بر عهده خود مخاطب است؛ بنابراین هیچ دو نفری یک سرگرمی یکسان را تجربه نخواهند داشت.
در انیمال کراسینگ بازیکن آزاد است تا طیف عظیمی از کارها را انجام بدهد. برای مثال میتوان به باغبانی، ماهیگیری، ساختوساز لوازم موردنیاز، شکار حشرات، رصد ستارهها، تجارت و بسیاری موارد دیگر بپردازد. همچنین در صورت تمایل میتواند به جزیره دیگر افراد سفر کند تا با یکدیگر به تجربه بازی بپردازند.
علاوه بر آزادی عمل کامل در انجام کارها، انیمال کراسینگ یک ویژگی منحصر به فرد دیگر نیز دارد. در این بازی گردش شبانهروز و آبوهوا با دنیای واقعی یکی است. به این معنی که اگر در شروع بازی محدوده زندگی خود را به درستی انتخاب کرده و در زمان انجام آن به اینترنت متصل باشید، با شروع برف و باران در جهان واقعی، در بازی نیز تغییرات آب و هوایی را مشاهده میکنید. از طرفی این موضوع امکان شبیهسازی فصلها را فراهم آورده و به وضوح هر 4 فصل را در بازی قابلمشاهده هستند. همچنین حشرات و جانوران داخل بازی با تغییر ماه و فصل نیز بهمانند جهان واقعی تغییر خواهند کرد. این ویژگی خاص به همراه رویدادها مطابق با جهان واقعی است، مخاطب را تشویق میکند تا هر روز به صورت پیوسته اقدام به تجربه بازی کند.
برای انجام این بازی نیازی به داشتن مهارت، تجربه یا آشنا بودن با بازیهای ویدئویی وجود ندارد و همه میتوانند به خوبی با آن سرگرم شوند.
بازی انیمال کراسینگ در میانه گسترش بیماری کرونا و قرنطینههای سراسری منتشر شد با وجود این توانست رکوردهای فروش بسیاری را از خود به جای بگذارد. اگر این موفقیت یک نشانه در نظر گرفته شود، میتوان با قطعیت گفت مردم در حال حاضر تمایل بسیار بالایی به فضای مجازی دارند. حتی با وجود این که سیستم تجربه چندنفره آنلاین نینتندو بسیار زجر آور است، دیدن یک دوست، انجام تفریحات مختلف و نشان دادن یافتهها و تجربیات به یکدیگر بسیار لذتبخش است.
در بازی انیمال کراسینگ تجربه یاد شده بسیار واقعی و تعاملی به نظر میرسد. برای مثال یکی از نویسندگان وبگاه تک کرانچ (techcrunch) شرح داد آخرین دفعهای که از ته دل خندید و نتوانست جلوی خود را بگیرد، زمانی بود که به جزیره خواهر کوچکترش، بلافاصله پس از شروع بازی سر زده بود. به گفته این کاربر با وجود محدود بودن قابلیت نمایش حالات چهره، دیدن نوع فعالیتهای یک فرد دیگر و تعامل با وی احساس رضایت خوشآیندی را برای این فرد به همراه داشته است. بهگونهای که پس از ترک جزیره و عدم مشاهده مجدد اقدامات خواهر وی باعث ناراحتی او شده است. به گفته این نویسنده احساس تجربه شده کاملاً با حضور در یک برنامه چت متنی یا تصویری متفاوت است.
برگزاری اجلاسهای شرکت فناوری اطلاعات در انیمال کراسینگ
بازی انیمال کراسینگ تنها یک تجربه فردی نیست و میتوان اقدامات و رویدادهای گروهی و جذاب مختلفی را در آن به وجود آورد و مردم به صورت روزانه در حال نشان دادن خلاقیت خود در این زمینه هستند. برای نمونه یکی از نویسندگان فیلم سینمایی «Rogue One» برنامه گفتگو محور مخصوص به خود را در این بازی به وجود آورده و به صورت منظم برگزار میکند. این برنامه حتی مهمانهای مخصوص به خود را داشته و به گفتگو در مورد موضوعات مختلف میپردازد. علاقهمندان به این برنامه میتوانند آن را در زمان پخش در محیط بازی، به صورت زنده از طریق توییچ تجربه کنند. در شرایط فعلی جهان این کسب و کار بسیار جذاب و نوآورانه به نظر میرسد.
از طرفی یک شرکت نیویورکی اجلاس توسعهدهندگان خود را به صورت کامل در انیمال کراسینگ و در جزیره خود برگزار کرده است و همه اعضا در این محیط در کنار یکدیگر جمع شده بودند و به نظر میرسید یک مراسم کاملاً عادی در حال برگزاری است. این اجلاس مجازی « Deserted Island DevOps» نام گرفت و کاربران توییچ توانستند آن را مشاهده کنند که پس از پایان در یوتیوب بارگذاری شد. به علاوه سخنرانهای این اجلاس را افرادی از شرکتهای فناوری بزرگی مانند «HachiCorp»، «Heroku»، «IBM» و «Red Hat» تشکیل میدهند. در این اجلاس پیرامون «برنامهنویسی موب (Mob Programming) برای ایجاد یک ساختار انعطافپذیر در جوامع توسعهدهندگان صحبت شده بود و بیش از 10 هزار نفر تاکنون این رویداد را تماشا کردهاند.
به علاوه جامعه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی جهان برای اولین بار تصمیم گرفتهاند که اجلاسهای این حوزه را با نامهای اجلاس بینالمللی یادگیری آینده «ICLR»، چشمانداز رایانه و تشخیص الگو «CVPR» و اجلاس بینالمللی یادگیری ماشینی «ICML» به طور کامل آنلاین برگزار کنند و این رویدادها احتمالاً در انیمال کراسینگ برگزار خواهد شد. همچنین یک محقق حوزه «برنامهریزی عصبی زبانی» (Neuro-linguistic programming) نیز به طور مشابه یک کارگاه آموزشی را در جولای 2020 در جزیره مخصوص خود برگزار خواهد کرد. تاکنون بیش از 200 نفر برای حضور در این کارگاه آموزشی ثبتنام کردهاند.
برگزاری جشنها، مهمانیها و رویدادهای غیرحضوری
تعداد بسیار زیادی از بازیکنان انیمال کراسینگ از بستر آنلاین این فرنچایز برای برگزاری رویدادهای صمیمانهتری استفاده کردهاند. برای مثال عدهی بسیاری از سراسر جهان فرا رسیدن ماه رمضان و عید پاک را در جزیره خود جشن گرفته، دوستان و خانواده را در یک محیط پیرامون یکدیگر جمع کردند. در این مهمانیهای مجازی افراد با یکدیگر به گفتگو میپردازند، اقدام به انجام بازیهایی مختلف میکنند و غذای خیالی سرو میشود. حتی عدهای از افراد با توجه به شرایط موجود و به منظور رعایت قرنطینه، جشنهای ازدواج یا تولد خود را در این اثر برگزار کردهاند.
با وجود این یکی از طرفداران انیمال کراسینگ همچنین پا را از برگزاری اجلاسها یا مهمانیهای مجازی فراتر گذاشته و یک شرکت تأسیس کرده است. کاربری به نام «Tybat11» با تأسیس شرکت خود اعلام کرده است در این بازی خدمات کنترل علف هرز ارائه میدهد. به عبارت دیگر این فرد در ازای دریافت پول واقعی به جزیره دیگران سفر کرده و علفهای هرز آنها را با دقتی بسیار بالا میچیند. شرکت وی «WeedCo» نام داشته و کارمند نیز استخدام میکند. این شرکت حتی برای استخدام افراد نیز آزمون ورودی طراحی کرده است تا مطمئن شود خدماتش به درستی و با بالاترین کیفیت ارائه خواهند شد. نکته جالب این است که کاربران بسیاری از این خدمات استقبال کردهاند.
به علاوه عدهای از معترضان هنگکنگی اقدام به برگزاری تجمعات و پخش کردن اعلامیهها علیه دولت چین و رییس جمهور این کشور در انیمال کراسنیگ کرده، ادامه اعتراضات خود را به صورت مجازی در این بازی برگزار میکنند. همین موضوع باعث شد دولت چین، فروش انیمال کراسینگ را در کشور خود ممنوع اعلام کند.
گسترش بازیهای ویدئویی در میان همه جوامع
اپیدمی یاد شده به همه نشان داد که حضور داشتن در یک محیط مجازی مانند انیمال کراسینگ میتواند لحظات بسیار خاطرهانگیزتر و شیرینتری را نسبت به یک تجربه واقعی، اما نه چندان کامل نرمافزارهایی مانند زوم فراهم کنند. در حال حاضر بازیهای ویدئویی حتی در میان افرادی که هیچ میانهای با اینگونه سرگرمیها نداشته و به عنوان گیمر شناخته نمیشوند نیز، در حال طنیناندازی و گسترش هستند. این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
سازندگان بازی فورتنایت مدتی است که با درک مسئله یاد شده اقدامات صحیحی را انجام میدهند. دلیل واضحی وجود دارد که فورتنایت نیز مانند انیمال کراسینگ، افراد غیر گیمر را به سمت خود جذب میکند. این بازی از دیدگاه بسیاری از افراد بسیار سرگرمکننده است؛ اما حرفهای شدن در آن بسیار سخت خواهد بود. با وجود این نوآوریهای به کار گرفته شده توسط اپیک گیمز باعث شده است تا همه افراد در یک بستر مشترک به یکدیگر متصل شوند. برای مثال میتوان به رویدادهای دوستانهی این بازی اشاره کرد که در بالا ذکر شدند.
بازیهای دیگری نیز مانند ماینکرافت شرایط مشابهی را تجربه میکنند؛ اما هیچکدام تاکنون به اندازه انیمال کراسینگ با چنین شرایطی مواجه نبودهاند. از بازی ماینکرافت به غیر از اقدامات اصلی که در آن انجام میگیرد، تاکنون بیشتر برای بازسازی محیطهای مختلف موجود در داستانها، فیلمها یا مکانهای واقعی استفاده شده است. به علاوه بسیاری از شرکتهای برنامهنویسی و حتی دولتها از بستر این بازی برای آموزش مسائلی مانند برنامهنویسی و علوم فیزیک شیمی به نوجوانان بهره میگیرند.
لزوم تحول بازیهای ویدئویی
برای افرادی که به انجام بازیهای نقشآفرینی آنلاین عظیم چند نفره یا مموریج (MMORPG) مانند جهان وارکرفت میپردازند، بخشی از مسائل مطرح شده در بالا کاملاً آشنا به نظر میرسند. این گونه بازیها از تاریخچهای طولانی برخوردار بوده و افراد زیادی را به سمت فضاهای مجازی پایدار جذب میکنند و کاربران آن میتوانند به انجام کارهای مختلفی بپردازند. البته در این بازیها افراد باید با قوانین بازیهای نقشآفرینی تا حد مناسبی آشنا باشند.
تغییر لباس، انتخاب شغل، تصمیمگیری در مورد شیوه مبارزه، وابستگی به یک جناح و بسیاری موارد دیگر، عاملهای مختلفی هستند که میتوانند شخصیت واقعی افراد را آشکار سازند. بسیاری از افراد که به انجام بازیهای ویدئویی آنلاین میپردازند بیان میکنند که انجام کارهای جانبی، صحبت با دوستان و اقدامات گروهی در بیشتر مواقع بسیار لذتبخشتر انجام مأموریتهای داستانی، کشتن دشمنان و سر زدن به سیاهچالهها است.
معمولاً بازیهای ویدئویی با بودجههای هنگفت و نامعلومی توسعه پیدا کرده و سازندگان آنها سعی دارند به شیوههای مختلفی به غیر از تیراندازی و شمشیرزنی مخاطبان را به سوی خود جذب کنند؛ اما به نظر میرسد همچنان راه بسیار درازی در این زمینه در پیش داشته باشند.
تحول تفریحات و مشاغل در سالهای آینده
در حال حاضر یک فرصت بزرگ برای بازیهایی که تجربه مشترک اجتماعی فراهم میکنند به وجود آمده است تا توجه همه افراد جهان را بدون در نظر گرفتن سلیقه آنها به سمت خود جلب کنند. برای مردمی که به علت بیماری کووید 19 در خانههای خود ماندگار شدهاند، انجام یک بازی مانند انیمال کراسینگ به مهارت خاصی نیاز نداشته و بستری کاملاً دوستانه را فراهم میکند، راهکاری برای فرار از فشارهای روزمره زندگی است.
به علاوه با توجه به مسائل مطرح شده، به مرور زمان ممکن است تفریحات و حتی مشاغل افراد از جهان واقعی به داخل بازیها کشیده شوند. به عبارت دیگر تصور افراد و شرکتهایی که در داخل بازیها با دریافت پول خدمات ارائه بدهند، کلاسهای درس به وجود میآورند یا تجمعات اعتراضآمیز برگزار کنند دور از ذهن نیست. حتی ممکن است به مانند موضوع فیلم «Ready Player One» بستری تازه برای بردهداری مدرن یا جنگ میان دو جناح واقعی در فضای مجازی شکل بگیرد.