پلتفرم های دیجیتال چگونه جنبشهای سیاسی را نمایندگی می کنند
به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، در جریان اعتراضات سال ۲۰۱۹ در شهر هنگکنگ ، بازیهای ویدیویی نهتنها بهعنوان یکی از جریانات و محلهای کلیدی اعتراض ظاهر شدند، بلکه یک گفتمان فرهنگی همهجانبه بود که تظاهرات در آن متبلور شد.
با استفاده از گزارش جنبش اعتراضی هنگکنگ در سال ۲۰۱۹ ، این مقاله به این میپردازد که چگونه سکوهای دیجیتال، جنبشهای کنشگرانه و فضاهای سیاسی را هم در دنیای مجازی و هم دنیای فیزیکی به نمایش گذاشته، در آن همکاری کرده و آن را نمایندگی میکند.
با بررسی بازیهای ویدیویی که بهطور خاص بهعنوان ابزاری اعتراضی توسعه داده شدند و روشی که سکوهای دیجیتال (Twitch streaming، Pokémon GO، Airdrop، Uber) توسط معترضین برای استقرار تاکتیکی اعتراضاتشان به کار رفت ، این مقاله به بررسی ارتباط بازیهای ویدیویی با تظاهرات اعتراضی در هنگکنگ میپردازد.
بسیج سیاسی جوامع از طریق بازیهای ویدیویی و بازی کردن، چه در هنگکنگ و چه در خارج از آن ، محل تردید بوده است. همانگونه که بهار عربی ۲۰۱۱ بهعنوان «انقلاب فیس بوکی» یاد میشود، تظاهرات ضد استرداد هنگکنگ در سال ۲۰۱۹ نیز ممکن است درنهایت بهعنوان «انقلاب بازی ویدیویی» به یاد آورده شود.
برای مثال در دسامبر سال ۲۰۱۹ گیمرهای هنگکنگی شروع به استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای دسترسی به سرورهای چینی بازی (Grand Theft Auto V) کردند.
پس از ورود ، بازیکنان هنگکنگ آواتارهای خود را شبیه معترضین کردند و شروع به پرتاب بمبهای بنزینی کردند، ایستگاههای قطار را خراب کرده و در GTA V چین، به پلیس حمله کردند.
بازیکنان در سرزمین اصلی چین سریع به این اقدامات پاسخ دادند و به Weibo رفتند تا برای دفع شورشیان هنگکنگ از آنها کمک بگیرند. آنها در این مرحله آواتارهای خود را به پلیس ضد شورش تبدیل کردند.
همانطور که این مثال نشان میدهد، بازیهای ویدئویی فضای کافی برای درگیری خشونتآمیز را فراهم میکند، اما آنچه که وجود ندارد و موردنیاز است، زمینهای بازی مجازی برای همفکری، همکاری و سازماندهی جمعی است.
برای اینکه بازیها بتوانند از ابزاری برای سرگرمی افرادی که میخواهند از دنیای واقعی فرار کنند، فراتر روند، باید از جریان اصلی بازیهای تجاری که در آن باید دشمنان خیالی را نابود کنند، به مکانی آزاد با امکان انتخابهای سیاسی تبدیل شوند.
گفته میشود بازیهای ویدئویی ممکن است مکانهای احتمالی یک انقلاب بالقوه در آینده باشند، اما تاکنون فهرست بلند این دنیاهای مجازی، بازتاب مناسبی از انتخابهای سیاسی نبودهاند.
جزئیات این گزارش در سایت مرکز ملی فضای مجازی آمده است.