مچ اندازی انسان و هوش مصنوعی ،این بار در پرواز
به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ انگار داستان های پیروزی همیشگی ماشین بر بشریت تمامی ندارد. اکنون فصلی دیگر بر آن افزوده می شود.
الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی ،بار دیگر توانسته است یک خلبان جنگنده F-16را در یک رزم هوایی مجازی شکست دهد.
این رقابت، بخش نهایی مسابقات رزم هوایی آلفا بود که توسط ارتش آمریکا برگزار شد و هدف از آن نشان دادن این واقعیت بود که چطور یک سیستم پرواز هوشمند و خودکار می تواند جنگنده های واقعی را شکست دهد.
این مسابقه پیش مقدمه ای برای استفاده از این سیستم ها در پرواز واقعی بود. کنترل یک پرواز واقعی به صورت خودکار، با استفاده از الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی یکی از اهداف آژانس پروژه های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا است.
روز پنجشنبه هوش مصنوعی طراحی شده توسط شرکت Heron Systems توانست در هر پنج دور از مسابقه، یک خلبان باتجربه جنگندهF-16 را شکست دهد.
اما لحظه ای در تاریخ وجود دارد که اهمیت آن حتی از این موضوع هم بیشتر است و آن زمانی است که دیپ بلو، کامپیوتر شطرنج باز شرکتIBM سال۱۹۹۷ توانست گری کاسپاروف، قهرمان شطرنج جهان را با نتیجه ۳.۵به ۲.۵شکست دهد.
دیپ بلو نخستین کامپیوتری شد که توانسته است قهرمان جهان را شکست دهد.
تعداد حرکات ممکن در بازی شطرنج محدود است و ثابت شده است که کامپیوتر های مدرن می توانند خود را با تمام این حرکات تطبیق و هر انسانی را شکست دهند.
اگرچه شبیه سازی کامپیوتری مسابقات رزم هوایی بسیار پیچیده تر از بازی شطرنج است اما به مانند این بازی دارای محدودیت هایی در تعداد حرکات ممکن هواپیما است که این محدودیت ها در یک پرواز واقعی وجود ندارد.