خالق بازی پوکمن گو کیست
به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ خالق پوکمونگو خود این بازی را تا آخر نرفته و از بسیاری از عاشقان این بازی عقبتر است، مردی که در سالهای نهچندان دور در گوگل کار میکرد و این غول فناوری را برای رسیدن به آرزوهایش رها کرد، چنانکه حالا گوگل به سراغش آمده تا با سرمایهگذاری بر روی بازی پوکمان گو درآمدها را با او سهیم شود.
جان هانکه نام خالق پوکمونگو است. کارآفرینی آمریکایی که 49 سال سن دارد و تحصیلکرده دانشگاه برکلی در رشته MBA بوده و اکنون مدیرعامل شرکت نیانتیک Niantic است. این شرکت پیش از پوکمونگو بازی به نسبت پرطرفدار دیگری هم به نام Ingress را هم در کارنامه دارد که اواخر سال 2013 ارائهشده بود؛ اما مسلماً شهرت و درآمدی که پوکمونگو برای هانکه و شرکتش آورده است بسیار بیشتر از تولیدات دیگر شرکت نیانتیک است. بازی که هر روز در حال خبرسازی و رکوردشکنی بوده و مخاطبینش بهسرعت در حال افزایش است.
از بازی با آتاری تا هیجانزده شدن هنگام صحبت با استیو جابز
یان هانکه در مصاحبه با مجله فوربس خاطرات جالبی از زندگی خود بیان میکند.
وی میگوید با یک رایانه خانگی 8 بیت بزرگشده و اولین بازی رایانهای که خریده است بازی Climber در سال 1983 بوده و یکبار نیز با کار کردن بسیار توانسته یک دستگاه آتاری 400 بخرد. او از کودکی علاقه شدیدی به بازی داشته است و حتی در آستانه 50 سالگی هم این علاقه وجود دارد.
هانکه میگوید: من به خواندن مجله Byte علاقه بسیاری داشتم و در مورد استیو جابز و استیو وُزنیاک میخواندم اما فکر نمیکردم روزی در رده آنها قرار بگیرم، اما من خواستم و حالا به آن رسیدهام.
هانکه کار خود را در شرکت Keyhole آغاز کرد. در این شرکت بر روی نرمافزاری کار میکرد که به تصاویر باکیفیت بالای ماهوارهای مربوط میشد و space to face نام داشت؛ اما با خریداری شرکت Keyhole توسط گوگل در سال 2004، این نرمافزار باکمی تغییر و توسعه تبدیل به نرمافزار معروف Google earth شد.
وی در ادامه همکاری با گوگل بهعنوان مدیر تیم Geo انتخاب شد، قسمتی که توسعه نرمافزارهای گوگل مپ، گوگل ارث، استریت ویو یا نمای خیابان و... را به عهده دارد.
جان هانکه یکی از خاطرات خوبش را تماس استیو جابز بهمنظور میانجیگری وی برای استفاده از گوگل مپ در آیفون میداند، کسی که روزی در رؤیاهایش بود با او تماس گرفته بود.
نیانتیک استارت آپی که قدمهایش را محکم برداشت
خالق پوکمونگو در سال 2010 تصمیم به ترک گوگل گرفت و شرکت نیانتیک را ایجاد کرد.
این شرکت در اولین پروژه نرمافزار Field Trip را ارائه کرد که مبتنی بر GPS بود و اطلاعات مهم اطراف را زمان حرکت در شهر به کاربران میداد.
همچنین بهطور همزمان وی در پروژه کاربر فناوری واقعیت افزوده AR و واقعیت مجازی VR همکاری میکرد.
شرکت نیانتیک در سال 2013 بازی Ingress را ارائه کرد و به گفته هانکه با ایده برداری و استفاده از تجربیات این بازی، پوکمان گو ساخته شد.
هانکه در مصاحبه با مجله فوربس گفته است که در نسخه آزمایشی پوکمونگو تا سطح 11 پیش رفته است. این بازی در نسخه آزمایشی 16 سطح داشته است.
اما در نسخه رسمی به دلیل عدم امکان انتقال حساب کاربریاش اکنون در سطح 5 است، البته وی مشغله زیاد را دلیل این امر دانسته است. او همچنین سطح 14، 15 و 16 این بازی را بسیار سخت توصیف کرده است.
جان هانکه میگوید فرزندانش در سطح 12 یا 14 بازی قرار دارند و همسرش نیز این بازی را خیلی دوست دارد اما دلیلش از این امر بیشتر برای جنبوجوش و بیرون رفتن فرزندان از خانه است.
شرکت در جلسات Cia و سازمانهای جاسوسی
باوجوداین برخی از منتقدین این بازی با توجه به پیشینه جان هانکه و ارتباط این فرد با سازمانهایی مانند CIA و NSA در پروژه گوگل ارث و برخی حمایتهای مالی خاص و همینطور استفاده از دوربین و GPS در بازی پوکمونگو این بازی را هم همانند گوگل ارث پروژه موردحمایت این سازمانها برای جاسوسی میدانند.
که البته نیاز به ارائه دلایل مستندتر دارد.
با تمام این تفاسیر شناخت افراد پشتصحنه بازیها و نرمافزارهای مختلف که تحول خاصی را ایجاد میکنند میتواند بسیار جذاب باشد و یا حتی به روش منتقدین رمز و رازهایی را هم افشا کند.