تعقیب جهت دید در واقعیت مجازی
به گزارش واحد فناوری اطلاعات سایبربان؛ واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به مرور زمان در حال تبدیل شدن به یک موضوع عادی برای مردم هستند. در حال حاضر شرکتهای بسیار زیادی از قبیل مایکروسافت، گوگل و فیسبوک در حال تولید هدستهای واقعیت مجازی بوده یا آن را تولید و بازار عرضه کردهاند.
یکی از رایجترین مشکلاتی که تمام این هدستهای واقعیت مجازی در حال توسعه یا عرضه شده دارند تعقیب دید کاربر است؛ به عنوان مثال هدست هولولنز مایکروسافت تنها میتواند تغییر موقعیت سر کاربر را تشخیص بدهد و تغییر زاویه دید کاربر و محل نگاه او را متوجه نمیشود.
به تازگی شرکت آمریکایی آیفلونس (Eyeflunce)، موفق به تولید حسگر بسیار کوچکی شده است که میتواند جهت نگاه کاربر را تعقیب کند. جیم مارگِراف (Jim Marggraff)، مؤسس و مدیرعامل آیفلونس، در طی اظهارنظری اعلام کرد: «برای اینکه حسگرهای امروزی موقعیت چشم را پیدا کنند کاربر نیاز به پلک زدن یا خیره شدن به مدت طولانی به یک نقطهی خاص دارد؛ اما حسگر تولید شده توسط ما به پلک زدن و خیره شدن نیاز ندارد.»
این حسگر میتواند قابلیتهای هدستهای واقعیت مجازی را ارتقا دهد؛ به عنوان مثال یک عینک واقعیت مجازی با استفاده تعقیب چشم و جهت نگاه کاربر میتواند اطلاعات را به گونهای نمایش دهد که برای شخص دیگری قابل مشاهده نباشد. همچنین از این حسگر میتوان برای بهبود ساخت بازیهای ویدئویی با واقعیت مجازی استفاده کرد.
شرکت آیفلونس قصد ساخت عینک واقعیت مجازی نداشته و میخواهد حسگر خود را به شرکتهای تولیدکننده هدستهای واقعیت مجازی و افزوده عرضه کند.
تصویر متعلق به جیم مارگراف است. عینک گوگل موجود در تصویر نمونهی اصلاح شده با حسگر تعقیب چشم است.