ترسیم جنگهای آینده با بازیهای ویدئویی
به گزارش واحد امنیت سایبربان؛ از زمان به وجود آمدن بازیهای ویدئویی طرفداران آنها فرصت تجربهی موقعیتهایی را به دست آوردند که در دنیای واقعی امکانپذیر نبود. از طرفی بسیاری از کشورها از این فناوری برای انتقال فرهنگ و دانش خود استفاده کرده، سعی میکنند آینده کشور خود را در آن به نمایش بگذارند. به علاوه تعدادی از پیشرفتهای علمی امروزی در زمینههای مختلف بر پایهی موضوعات نمایش داده شده در بازیها به وجود آمدهاند. با معرفی شدن فناوریهای واقعیت مجازی و افزوده سرگرمیها وارد مرحلهی جدیدی شده و کاربران را هر چه بیشتر در خود غرق کردند. به عنوان مثال میتوان به بازی پوکمون گو که یکی از حاشیهسازترین نرمافزارهای چند وقت گذشته به شمار میرود، اشاره کرد.
ویل روپر (Will Roper)، مدیر دفتر قابلیتهای راهبردی پنتاگون (Pentagon’s Strategic Capabilities Office) اعتقاد دارد، آیندهی آمریکا به بازیهای ویدئویی وابسته است.
بخشی از وظایف روپر مربوط به پیشبینی روند شکلگیری و رخدادن نبردهایی است که در آیندهی نزدیک رخ میدهند و توسعه قابلیتهای فناوریهای که ارتش آمریکا را پیروز میدان نگاه میدارد است؛ زیرا شرکتهای فناوری درهی سیلیکون خیلی سریعتر از بروکراسی اداری دولت، این کشور را متحول میکنند و به عنوان مثال برای آن از بازی پوکمون گو الهام گرفتهاند.
وی پیشبینی میکند همانند بازی پوکمون گو که هیولایی در نقطهای ظاهر شده و میلیونها نفر را به حضور در منطقه تشویق میکند، سربازان نیز در جنگهای آینده میتوانند علامتهایی دیجیتالی را نقطهای خاص قرار دهند تا تمامی نیروها حتی دورترین آنها نسبت به منطقه نیز، از روند حوادث با خبر شوند. همچنین پیشرفت واقعیت افزوده به سربازان کمک میکند مشابه بازی اولشخص «ندای وظیفه» (Call of Duty) در گوشه، پایین و مقابل دیدگاه خود به نقشهای کامل و دقیق از منطقهی عملیات دسترسی داشته و از موقعیت نیروها آگاه شوند.
برای روپر مثالهای بالا، بخشی از پیچیدگی رابطهی ظریف بین انسان و ماشین در آینده جنگهای است. افزایش استفاده از هواپیماهای بیسرنشین برای حمله به مناطق آسیای غربی توسط اوباما برای آمریکاییهایی که مخالف ارسال نیرو بودند چیزی مشابه لحظهی جستجوی روحی1 (soul-searching moment) رخ داده است. مدیر دفتر قابلیتهای راهبردی پنتاگون فکر میکند، در حالی که از بهترین فناوریها استفاده میشود؛ باید هستهی اخلاقی ارتش آمریکا حفظ گردد.
ویل روپر خاطر نشان کرد: «من مطمئن هستم ما نمیخواهیم همهچیز را به ماشینها واگذار کنیم.»
روپر معتقد است برای موفقیت در هر یک از کارهای بالا، ارتش باید با بخش خصوصی همکاری کند و فرقی نمیکند چیزی را از ادارهی پست آمریکا یونایتد پارسل سرویس (United Parcel Service) یاد بگیرد یا راهکار توسعهی یادگیری ماشینی شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک بپذیرد.
بر اساس نظر روپر، دولت آمریکا باید سعی کند ابتدا اعتماد سازمانهای نظارت بر بازیهای ویدئویی را جذب کرده و برای حفظ و تقویت آن تلاش کند. وی اشاره کرد با توجه به چشمانداز منتشر شده از سوی انجمن نوآوریهای دفاعی پنتاگون (Pentagon’s Defense Innovation Board) در سال 2015، دولت برای دستیابی به اهداف مورد با شرکتهای درهی سیلیکون همکاری میکند.
روپر گفت: «زمانی که ما موفق به ساخت پل رابط مذکور شدیم، باید برای تقویت و درمان آن به عنوان یک منبع راهبردی تلاش کنیم. بهره گرفتن و یادگیری از این شرکت واقعاً میتواند جهان را تغییر بدهد.»
_____________________________________
1- به حالتی برای بررسی وجدان و افکار درونی، انگیزهها و احساسات، لحظهی جستجوی روحی گفته میشود.