بهبود رابط انسان و ماشین با تئوری بازی
به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ به نقل از «techxplore» پژوهشگران دانشگاههای ساسکس، صنعتی نانیانگ سنگاپور و کالج سلطنتی لندن به منظور بهبود همکاری انسان و روبات به صورت ایمن و همهجانبه، برای اولین بار از تئوری بازی استفاده کردند.
محققان از کنترل تطبیقی (adaptive control) و تئوری بازی تعادل نش (Nash equilibrium) برای برنامهنویسی روبات استفاده کردند. هدف از این کار درک بهتر روبات نسبت به رفتارهای کاربر انسانی خود است تا بتواند به شکل بهتری حرکات آنها را پیشبینی کرده نسبت به آن پاسخ دهند.
دانشمندان معتقدند فناوری بالا میتواند به توسعه روباتهایی که در زمینه تمرینات ورزشی، توانبخشی و رانندگی مشترک به کار میروند، کمک کند.
یانان لی لکچرر (Yanan Li, Lecturer)، در بخش مهندسی کنترل دانشگاه ساسکس گفت:
توسعهی روباتها هنوز در روزهای اولیهی خود قرار دارند و نمونههایی که امروزه در محیطهای کاری به کار میروند، قدرت درک کافی برای همکاری نزدیک و ایمن با انسان را ندارند. با فراهم آوردن امکان این که روباتها رفتار انسانی را شناسایی کنند و بهرهبرداری از نظریهی بازی، میتوان واکنش این ابزارها را بهینه کرد. ما سامانهای تولید کردهایم که به روبات اجازه میدهد در کنار انسان به همکاری با آنها بپردازد.
از تئوری بازی معمولاً در درک عاملهای تصمیمگیری اقتصادی و شیوهی تعامل هر یک با یکدیگر استفاده میشود تا بیشترین سود ممکن به دست آید. به منظور پیادهسازی مناسب تئوری بازی برای تعامل انسان و روبات، پژوهشگران باید بر این مسئله غلبه میکردند که روباتها توانایی درک اقدامات انسان را ندارند. به همین منظور آنها روشی را توسعه دادند که امکان شناسایی کاربر انسانی و همکاری به شکل ایمن با وی را برای روبات فراهم میکند.
سیستم بالا باعث میشود روبات بهصورت پیوسته حرکات کاربر خود را زیر نظر گرفته و شیوهی رفتار وی را یاد بگیرد و به مرور زمان خود را با آن منطبق کند.