about-3 back-contact back-deep eitaa کانال روبیکاخبرگزاری سایبربان
مطالب پربازدید
هوش
1403/08/29 - 07:56- هوش مصنوعي

هوش مصنوعی و دانش‌آموزان؛ تحولی که باید برای آن آماده شد

آموزش و پرورش، به خصوص مدارس به عنوان مهم‌ترین بستر تربیت نسل آینده، نقش کلیدی در آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به دنیای هوش مصنوعی دارد. اکنون هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

ساخت
1403/09/24 - 08:40- آسیا

ساخت پیچیده‌ترین سلاح سایبری زیرساختی جهان توسط ایران

کارشناسان ادعا کردند که بدافزار مرتبط با ایران زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.

راه‌اندازی
1403/09/28 - 07:37- آسیا

راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی ساخت رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از راه‌اندازی اولین کامپیوتر کوانتومی ساخت خود با استفاده از فناوری پیشرفته ابررسانا خبر داد.

مصاحبه اختصاصی سایبربان با آقای احمدرضا امینی کارگردان تور مجازی ۳۶۰ درجه و سازنده بازی واقعیت مجازی مخاطرات

احمدرضا امینی متولد ۱۳۶۵ در شهر تهران است؛ او که تحصیلاتش را در رشته مخابرات به پایان برده، کارگردان تور مجازی ۳۶۰ درجه بوده و در این زمینه بسیار صاحب سبک و موفق ظاهر شده است. او البته در این مسیر به گفته خودش کارهای مختلفی انجام داده مانند: خبرنگاری، عکاسی خبری، تدوین، امدادگری، راه اندازی کسب و کار در زمینه تعمیر کامپیوترهای مردم از راه دور، خدمت افتخاری و غیر رسمی در حرم رضوی در خصوص بیسیم های حرم بخشی از کارهای او هستند.همچنین به ثبت رساندن ۶ اختراع از جمله فعالیت هایی بوده که در این سال ها انجام داده است. در ادامه مصاحبه سایبربان با وی را بخوانید.

  •  از چه زمانی شروع به فعالیت در زمینه واقعیت مجازی کردید و چه چیزی باعث شد در این زمینه فعالیت کنید؟

از سال 90 به صورت تجاری آغاز به فعالیت کردیم، ابتدا با طراحی سایت برای مشتری ها شروع به کار کردیم اما مشتریان درخواست فراتری  نسبت به موارد مشابه داشتند و می خواستند در زمینه رسانه خلاقانه و تاثیرگذار تر باشند  که پس از برنامه ریزی و تشکیل یک گروه، اولین بار برای یک برند عینک سازی تور مجازی فروشگاه را آماده کردیم و سپس از لحاظ فنی، کیفیت و ... کار را گسترش دادیم.

  • شش اختراع به نام شما ثبت شده، این اختراعات چیست و در مورد این اختراعات و کاربرد های آنها توضیح دهید؟

یکی از اختراعات به صورت غیر مستقیم مربوط می شد به سازمان آتش نشانی تهران در بافت های سنتی مثل بازار تهران که در مسیریابی دچار مشکل هستیم. به همین دلیل تحقیقاتی در زمینه واقعیت مجازی صورت گرفت و تصویربرداری از بازار تهران به کمک سازمان آتش نشانی انجام شد و این بررسی ها و تحقیقات  منجر به ثبت اختراعی به نام "مسیریابی در بافت های تاریخی شهری به لحاظ امدادی" شد و در جلساتی هم برای مدیران سازمان آتش نشانی این اختراع ارائه شد.

اما به طور کلی مورد حمایت قرار نگرفت و در مجموعه های اداری ما متاسفانه معاونت ها به یکدیگر کمک نمی کنند تا یک کارگروهی قوی به سرانجام برسد و این موضوع مانع رشد و خلاقیت میگردد؛  دلیل آن هم بخاطر ضعف در آموزش است اما همچنان امیدواریم با اصلاح نظام آموزشی این موانع برطرف شود.

اختراعات دیگر در زمینه مخابرات الکترونیک، حوزه امنیت و توانبخشی بود که برای مثال: دستگاه پول شمار هوشمند نوری برای نابینایان که توانایی شمارش اسناد، پول و موارد مشابه دیگر را در زمانی خیلی کوتاه انجام می داد.  نمونه دیگر، کیف حمل اسناد محرمانه بود که برای حامل آن در صورت احساس خطر، توانایی از بین بردن اسناد، مدارک و ... را ایجاد می کرد. کیت مخبر (کد کننده بیسیم های مرزبانی) ، لباس هوشمند برای تنظیم دمای بدن نابینایان و ششمی هم یک نوع لباس هوشمند برای مرزبانی بود که قابلیت شبکه شدن و انتقال حرارت را داشت. 

بازی
  • شما اولین گروهی هستید که در این زمینه شروع به فعالیت کردید، ایده اولیه این کار از کجا ایجاد شد؟

در حوزه استفاده متفاوت از هدست های واقعیت مجازی پیشرفته، بیشتر در زمینه سرگرمی، آموزش و ابزار های رایج در متاورس و به این شکل کاربرد دارد. این که برای نجات جان افراد اقدامی صورت گیرد آن هم با استفاده از این هدست ها، اولین بار بود؛ این کار بسیار مورد استقبال فدراسیون های صلیب سرخ جهانی و کشور های همسایه قرار گرفت؛ به طوری که در اولین جلسه ارائه به نمایندگان صلیب سرخ ، آنها از این طرح شگفت زده شدند و در توییتر پیامی با موضوع استفاده از این بازی به همراه تگ کردن نمایندگان صلیب سرخ کشور های دیگر منتشر کردند.

ما با تور مجازی ساده شروع به کار کردیم؛ بعدها به تور مجازی حرفه ای "تور مجازی زیر آب و تور مجازی هوایی" ارتقا پیدا کردیم و سازگاری با هدست های متا را در دستور کار قرار دادیم. تولید فیلم 360 درجه، انجام جلوه های ویژه روی فیلم 360 درجه از دیگر کارهای ما می باشد.

اما آنچه که در چند سال اخیر بنده مشاهده کردم، گروه هایی بودند که قبل از ما شروع به فعالیت کردند اما از فعالیت در این زمینه کنار کشیدند. چرا که نگاه دیجیتال محوری از سمت حاکمیت اعمال نشده یا حمایت کافی صورت نگرفته است. اغلب مدیران شرایطی را قرار می دهند که این شرایط استارتاپ محور نبوده و دولتی محور است و نیاز به مدارکی دارند که موجب محدودیت های بیشتر می شود.

در بحث های فنی طراحی بازی های ساخته شده در زمینه طراحی بافت مثل سنگ، چوب و دیوار یک مقدار فضا به صورت کارتونی بوده چون سفارش دهنده، حمایت کننده کار نبوده و هزینه های بالایی برای انجام این طراحی ها نیازهست. اما در کل تا به حال چندین جا این بازی را ما به مسئولین ارائه کرده ایم و آنها گفتند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده است.

  •  اقدام به تولید واقعیت مجازی حرم امام رضا (ع) چگونه آغاز شد و تا به حال در چه مکان های مقدسی این فعالیت صورت گرفته است؟

در مجموعه حرم امام رضا(ع) مراسم های خاصی  برگزار می شد که مردم استقبال می کردند، همانطور که در قبل عرض کردم ما  فعالیت خود را  به واقعیت مجازی پیشرفته گسترش داده بودیم و در عین حال خلاء زیارت مجازی موجود بود، بنده علاقه مند بودم که در این زمینه فعالیت شود. مدیریت وقت آستان قدس این کار را سفارش دادند و توانستیم با اضافه کردن تصاویر هوایی سه بعدی حرم و ارتباط با سامانه های مختلف آستان قدس، زمانی که در های حرم بسته شد این کار را انجام دهیم.

رونمایی این کار در زمان کرونا صورت گرفت و ضبط تصاویر بیش از دوسال به طول انجامید و موازی با این فرایند پردازش ها هم صورت گرفت که به دلیل عدم همکاری مسئولین مالی و نگاه سنتی، با وجود تهیه سرور ها، ترافیک های 10 ترابیتی در ماه و هزینه های شخصی توسط گروه ما، متاسفانه هزینه و دستمزدی به گروه ما پرداخت نشد!

در حال حاضر هم تمامی حرم ها به جز سوریه زیارت مجازی دارند که با جستجوی واژه "زیارت مجازی"  در موتورهای جستجو می توانید کارهای گروه ما را مشاهده کنید.

شما
  • واقعیت مجازی و ارتباط آن با بلایای طبیعی که ساخت بازی مخاطرات را رقم زد، ایده چه کسی بود ؟ مشکلات و فرایند پردازش آن را توضیح دهید.

بعد از زلزله بم ، بنده خیلی تحت تاثیر این حادثه قرار گرفتم، عضو جمعیت هلال احمر شدم و ماموریت هایی را تجربه کردم، تا این که بعد از فروریختن ساختمان پلاسکو با انجام هماهنگی ها با سازمان های مربوطه، فیلم برداری سه بعدی صورت گرفت که موجب کمک زیادی به مجموعه های امدادی، جلوگیری از تکرار اشتباهات و پیشگیری های لازم در موارد بعدی شد.

این فرایند به صورت تصاویر 360 درجه و تورمجازی صورت گرفت که تصاویر 360 درجه در گوگل بارگذاری شد و در بازخورد ها حتی آتش نشان هایی از کشور انگلیس و برخی کشور های دیگر از این تور بازدید کردند و در بازه سه روز، شصت هزار بازدید از این تصاویر ثبت شد.

معاونت آموزش و پژوهش هلال احمر عنوان کرد که فدراسیون صلیب سرخ جهانی حمایت هایی را برای طرح های برتر که می تواند به رشد نوع آموزش و اثرگذاری مطلوب در این حوزه کمک کند، در نظر خواهد گرفت و ما توانستیم با همکاری هلال احمر این طرح را آماده کنیم. اما پس از ارسال طرح تا الان هنوز هیچ بودجه ای در اختیار ما قرار نگرفته است، البته پس از تحویل بازی مخاطرات باز هم در مسائل اداری دچار مشکلاتی بودیم و هستیم.

  •  با چه ارگان هایی تعامل داشته اید؟  حمایت ها از شما چه گونه بود ؟ 

تیم ما در حال حاضر حمایت خاصی از سازمان یا ارگانی نشده اما آمادگی این را داریم با توجه به نیاز ها، محتوا و سناریو آماده کنیم. برای مثال یکی از شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو از ما خواست که یک کار با کیفیت دو زبانه انگلیسی- فارسی آماده شود که قابلیت جذب شرکای خارجی، فروش ارزی، و موارد دیگر را به همراه داشته باشد.

شما
  • چه ایده ای در زمینه مخابرات و جنگ الکترونیک در حال حاضر دارید؟

به نظر بنده در گذشته اکثر توان جنگال روی این موضوع بود که تجهیزات جنگنده دشمن را مختل کنند یا پهپاد ها را رهگیری کنند و کارهایی از این قبیل اما هدف از این کارها چه بوده؟ این که در جنگ، نیروهای نظامی دشمن درگیر شده و شکست بخورند.

اما درحال حاضر موضوع متفاوت شده و تئوری ها تغییر کرده است و نظریه جدید در جنگ ها می گویند هیچ نیاز آنچنانی به لشکرکشی و استفاده از سلاح های گوناگون نیست بلکه اگر شما یک مساحت دو و نیم اینچی به اسم مغز ساکنین کشور دشمن را تحت تاثیر قرار بدهید یا تصرف کنید، شما برنده جنگ خواهید بود.

به نظر شخصی بنده پلتفرم متاورس ملی می تواند سر منشأ اثر در این حوزه باشد، چون استاندارد های موجود در متاورس بین الملل برخی مواردش در کشور ما قابل پیاده سازی نیست و ممکن است حاکمیت داده را به خطر بیاندازد؛ ولی ظرفیت های بالایی وجود دارد که با یک زیرساخت امن و بومی در این عرصه از نظر تولید محتوا،آگاهی در زمینه سایبری و بروزرسانی در رسانه و رسانه های نوین بتوانیم این فناوری را بومی کنیم.

با متاورس ملی می شود در بسیاری از هزینه های جنگی صرفه جویی شود البته به شرط سپردن کار به متخصصین نه به مافیاها و کاسب ها !

  • کدام دوره را در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مفید تر ارزیابی میکنید؟

با این که بنده اصلا طرفدار ایشان نیستم، به نظرم دوره آقای آذری جهرمی فعالیت رسانه ای پر هیاهو تر ظاهر شد، در حال حاضر با توسعه فیبر نوری و موارد دیگر، اقدامات خاصی در رسانه صورت نگرفته و با توجه به شرایط فعلی که پلتفرم های خارجی در کشور محدود شده است خیلی اثرگذاری خاصی را شاهد نبوده ایم.

  • موانع پیشرفت در حوزه فناوری اطلاعات در ایران چیست؟

کارگروه های زیادی در این مجموعه در حال فعالیت هستند و هر کدام از آن ها خلاقیت هایی ارائه کردند، اما دیدگاه های موجود یک طرفه بوده و مشخص است که نظرات پردازش نشده و ظرفیت های زیادی در این زمینه موجود هست که می تواند باعث جلوگیری از خروج نخبه ها و تیم های فناوری باشد، اما اراده خیلی قوی از مسئولین نمی بینم.

  •  کدام نهاد ها و ارگان ها را کم کارتر و مانع پیشرفت در این حوزه می دانید؟

بنده دسترسی به داده های دستگاه ندارم اما اگر بخواهم از دانشگاه ها شروع کنم، نگاه استارتاپ محور و ارتباط با صنعت بسیار کم وجود دارد، اگر این روند ها اصلاح شود و با وجود هوش مصنوعی و راه های ارتباطی پیشرفته ، دانشگاه ها می توانند بسیار سر منشأ اثر باشند.

ما مدتی است که با وزارت نیرو در بخش تولید برق حرارتی وارد مذاکره شده ایم، خیلی از افراد که در این حوزه فعالیت می کنند ممکن است به این فرایند و  سختی های زیادی که در تولید و انتقال برق وجود دارد آگاه نباشند، حدود 80 درصد از برق کشور با این روش تولید می شود که موجب صرفه جویی های ارزی شده و چقدر این امکان وجود دارد که گروه هایی برای آموزش در این مکان ها حضور داشته باشند؛ اما با استفاده از واقعیت مجازی می توان در بحث های آموزشی و فرهنگ سازی و ... فعالیت هایی را به اجرا گذاشت که بسیار موثرتر باشد.

منبع:

تازه ترین ها
تشکیل
1403/10/23 - 15:15- آسیا

تشکیل سازمان امنیت سایبری در ترکیه

ترکیه با هدف ارتقای امنیت سایبری ملی سازمان ریاست امنیت سایبری را تأسیس کرد.

دبی
1403/10/23 - 13:08- هوش مصنوعي

دبی میزبان رقابت برترین توسعه دهندگان بازی هوش مصنوعی

دبی میزبان رویدادی برای رقابت برترین توسعه دهندگان بازی هوش مصنوعی در 23 ژانویه امسال خواهد بود.

تولید
1403/10/23 - 12:55- آمریکا

تولید تراشه‌های ۴ نانومتری در آمریکا

شرکت صنایع نیمه‌رسانا تایوان، تولید تراشه‌های ۴ نانومتری را در آریزونا آمریکا آغاز می‌کند.

مطالب مرتبط

در این بخش مطالبی که از نظر دسته بندی و تگ بندی مرتبط با محتوای جاری می باشند نمایش داده می‌شوند.