اثرات روانی هدستهای واقعیت مجازی
به گزارش واحد امنیت سایبربان؛ این محققان میگویند بازگشت کاربران هدستهای واقعیت مجازی به دنیای واقعی مدتی طول میکشد و گاهی آنها به دشواری میتوانند خود را با شرایط واقعی تطبیق دهند. در یکی از آزمایشهایی که در این زمینه صورت گرفته کاربری که با استفاده از این هدستها در حال تجربه کردن حرکت بر روی لبه پرتگاه بود حتی بعد از برداشتن هدست از راه رفتن بر روی فرش منزل خود بیم داشت و نگران افتادن و سقوط بود.
بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری مانند سامسونگ، گوگل، اچ تی سی و ... هدستهای واقعیت مجازی عرضه کرده و از نمایشگرهای تلفنهای هوشمند بهعنوان نمایشگر این سیستمها بهره میگیرند. سونی و Oculus وابسته به فیسبوک هم برنامههایی برای عرضه این نوع هدستها دارند تا از این بازار پررونق بیبهره نمانند.
برخی استودیوهای فیلمسازی و هالیوود هم به دنبال تولید محتوا برای این هدستها هستند و تعدادی فیلم کوتاه و همینطور بازی ویدیویی به همین منظور طراحی و عرضه شده است. انتظار میرود این فناوری یکی از موضوعات اصلی نمایشگاه سی ای اس 2016 باشد.
پزشکان و روانشناسان میگویند سردرد، تهوع و خستگی چشم برخی از عوارض استفاده بیرویه از این هدستها است. استفاده از این ابزار جدید بهخصوص برای کودکان مناسب نیست و شرکتهای سازنده به بزرگسالان هم توصیه کردهاند بعد از هر نیم ساعت استفاده حداقل 10 دقیقه استفاده از هدستهای یاد شده را کنار بگذارند. همچنین از کاربران خواسته شده بلافاصله بعد از کاربرد هدستهای یاد شده از رانندگی، دوچرخهسواری، موتورسواری یا کار با ماشینآلات صنعتی خودداری کنند.
Jeremy Bailenson استاد دانشگاه استنفورد میگوید هدستهای واقعیت مجازی علاوه بر تأثیرات فیزیکی میتوانند بر تفکرات و رفتار واقعی انسانها نیز تأثیر بگذارند؛ زیرا آنچه از طریق این هدستها مشاهده میشود کاملاً واقعی به نظر میرسد. وی میافزاید: «تجربه استفاده از این هدستها با تجربه مشاهده تلویزیون عادی متفاوت است.»
در این میان شرکتهای تجاری سازنده این محصولات بیشتر ترجیح میدهند در مورد تأثیرات مثبت آنها اظهارنظر کنند. آنها میگویند از این طریق میتوان دانشجویان را به بازدید از اماکن جذاب تاریخی و ... برد بدون آنکه هزینه و رنج سفر به این مناطق را متحمل شد. همچنین میتوان از این طریق اعمال جراحی انجام داد، با دیگر افراد ملاقات چهره به چهره صورت داد و فعالیتهای حرفهای متنوعی را سازماندهی کرد.
صاحب نظران بر این عقیدهاند که هدستهای واقعیت مجازی در درازمدت تمامی صنایع موجود در کره زمین را تحت تأثیر قرار خواهند داد و آنها را باید بعد از صنعت چاپ و نشر، رادیو و تلویزیون چهارمین انقلاب فناوری در دنیای رسانه محسوب کرد. اختراع این محصول حاصل پیشرفت در تولید انواع نمایشگر، تراشههای رایانهای و حسگرها است.