هشدار امارات درمورد سیستمهای هوش مصنوعی ناامن
به گزارش کارگروه فناوری اطلاعات سایبربان؛ همزمان با تسریع روند گذار امارات متحده عربی به سمت شهرهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی، مقام ارشد امنیت سایبری این کشور هشدار داد که یکی از مهمترین خطرات نوظهور، استقرار سریع سیستمهای هوش مصنوعی بدون رعایت استانداردهای بینالمللی امنیت سایبری و چارچوبهای حاکمیتی است.
محمد الکویتی (Mohamed Al Kuwaiti)، رئیس شورای امنیت سایبری امارات، در اجلاس فوربس برای ساختن آینده در ابوظبی، گفت که نگرانی اصلی نه تنها حملات سایبری خارجی، بلکه خطرات داخلی ایجاد شده هنگام پذیرش هوش مصنوعی توسط سازمانها بدون رعایت استانداردها و تدابیر حفاظتی جهانی است.
او با اشاره به عدم رعایت الزامات امنیت سایبری به عنوان یک نگرانی کلیدی، اظهار داشت که آسیبپذیریهای زیادی وجود دارد؛ سازمانهایی که بدون رعایت چارچوبهای بینالمللی مانند استانداردهای ISO و اصول حفاظت از دادهها به سرعت به سمت پذیرش هوش مصنوعی حرکت میکنند، سیستمها را در معرض آسیبپذیریهای آینده قرار میدهند.
وی افزود:
«این جایی است که میبینید همه بدون در نظر گرفتن چک لیست موجود، یعنی بهترین شیوهها، استانداردهای بینالمللی، به سمت هوش مصنوعی حرکت میکنند. عدم رعایت چنین چارچوبهایی نشان دهنده خطر اصلی و مهم برای آینده است.»
این هشدار در حالی صادر شد که امارات استفاده از هوش مصنوعی را در خدمات دولتی، زیرساختها و سیستمهای شهری، از جمله پلتفرمهای شهر هوشمند و عملیاتهای خودمختار فزاینده، گسترش داد.
الکویتی همچنین به ماهیت در حال تحول تهدیدات سایبری در محیطهایی اشاره کرد که هوش مصنوعی، اینترنت اشیا (IoT)، فناوری عملیاتی (OT) و سیستمهای هوش مصنوعی عاملی به طور فزایندهای به هم پیوستهاند.
وی توضیح داد که این سیستمها به مکانیسمهای نظارتی قویتر و حفاظتکننده برای تضمین ایمنی نیاز دارند، به ویژه با توجه به اینکه هوش مصنوعی بیشتر در فرآیندهای تصمیمگیری مؤثر بر زیرساختها، خدمات و جریان دادهها گنجانده میشود.
رئیس شورای امنیت سایبری امارات به خطراتی مانند دستکاری دادهها و توهم در سیستمهای هوش مصنوعی اشاره و بر لزوم حفاظتهایی تأکید کرد که هم از یکپارچگی دادهها و هم از امنیت عمومی محافظت میکنند.
به گفته الکویتی، امارات با شرکای خود برای تقویت مکانیسمهای نظارتی همکاری میکند، زیرا این فناوریها در بخشهای حیاتی گسترش مییابند.
الکویتی در مورد تهدیدات فعلی، باجافزار را به عنوان یکی از پایدارترین خطرات پیش روی زیرساختهای حیاتی در سطح جهان و در امارات متحده عربی برجسته کرد.
او همچنین به بدافزارهای مخربی اشاره کرد که نه تنها برای ایجاد اختلال، بلکه برای آسیب رساندن یا نابودی سیستمهای داده نیز طراحی شدهاند.
وی ادامه داد که امارات متحده عربی سیستمهای سایبری هشدار اولیهای را توسعه داده که برای شناسایی و پاسخ به چنین حملاتی قبل از تبدیل شدن به اختلالات گستردهتر طراحی شدهاند.
این اظهارات نشاندهنده تغییر گستردهتری در استراتژی امنیت سایبری در سطح جهانی است، جایی که تمرکز فراتر از شبکههای فناوری اطلاعات سنتی است و شامل سیستمهای فناوری عملیاتی میشود که زیرساختهای فیزیکی مانند شبکههای انرژی، سیستمهای حمل و نقل و عملیات صنعتی را کنترل میکنند.
الکویتی در سخنرانی خود همچنین بر اهمیت ایمنسازی زیرساختهای شهر هوشمند، از جمله حمل و نقل، انرژی و خدمات عمومی، با اتصال بیشتر شهرها و مبتنی بر هوش مصنوعی، تأکید کرده بود.
او هشدار داد که با افزایش اتصال، حملات نیز افزایش مییابد و انعطافپذیری سایبری را به یک الزام اصلی برای توسعه شهر هوشمند تبدیل میکند، نه یک لایه اختیاری.
رویکرد امارات در مورد امنیت سایبری
الکویتی گفت که رویکرد امارات شامل تقویت قابلیتهای سایبری ملی از طریق سیستمهای تشخیص زودهنگام و پلتفرمهای نظارت یکپارچه است. او توضیح داد که این سیستمها بخشی از یک استراتژی امنیت سایبری ملی گستردهتر هستند که بر حکومتداری، ایجاد قابلیت، نوآوری و دفاع متمرکز است.
هدف این استراتژی، تضمین انعطافپذیری در سیستمهای دولتی، زیرساختهای حیاتی و اکوسیستمهای دیجیتال نوظهور است، همزمان با اینکه این کشور به گسترش برنامه هوش مصنوعی و شهر هوشمند خود ادامه میدهد.
وی اظهار داشت که همزمان با حرکت عمیقتر امارات به سمت ادغام هوش مصنوعی در بخشهای دولتی و خصوصی، آگاهی و بهداشت سایبری باید به یک مسئولیت مشترک در سراسر جامعه، نه فقط محدود به کارشناسان فنی، تبدیل شود.